5 musts voor het succesvol trainen van je personeel

Voor elke organisatie geldt dat het belangrijk is dat je personeel bijblijft bij de nieuwste ontwikkelingen en dat je personeel afdoende getraind is om deze nieuwe ontwikkelingen in de praktijk uit te voeren. Dat betekent dus dat je personeel met een zekere regelmaat getraind zal moeten worden. Niet ieder personeelslid is even enthousiast over het volgen van trainingen. Als je gebruikt maakt van de volgende 5 stappen, zorg je ervoor dat je personeel met een brede glimlach de training ingaat en verlaat.

  1. Draagvlak

Zorg voor voldoende draagvlak voor de training. Om daartoe te komen is het een must om te inventariseren waar de behoefte van je personeel voor training op persoonlijk niveau ligt. Vanuit IT-Workz wordt de EduCheck hiervoor ingezet om een goede inventarisatie te kunnen maken. Zo kun je op individueel niveau de behoeftes van je personeel uitlezen en bepalen welke trainingen voor wie noodzakelijk zijn om aan de professionaliseringsbehoefte van je personeel te voldoen.

  1. Voorwerk

Ga op zoek naar een trainer die past bij de werkwijze van je organisatie. Een goede verbinding tussen de trainer en deelnemers bepaalt voor een groot deel het gevoel van de waarde van de training. Trainers die zelf uit het werkveld komen of daarin nog werkzaam zijn, passen vaak beter bij de groep deelnemers, dan trainers die van buitenaf komen. Zorg er ook voor dat de trainer goed geïnformeerd is; deel de data van stap 1 met hem zodat hij bij de voorbereiding van zijn trainingen met de diversiteit aan niveaus en behoeftes omtrent de training rekening kan houden. En als allerbelangrijkste: deel het doel van de training, dat je ook gecommuniceerd hebt met de deelnemers, met de trainer! Zo kan de trainer ervoor zorgen dat er tijdens de training steeds teruggegrepen wordt naar het doel.

  1. Actieve training

Nieuwe dingen leer je vooral door ze te doen. Zorg er dus voor dat elke training zoveel mogelijk een hands-on training is. Door nieuw aangeleerde vaardigheden direct te testen en aan elkaar te laten zien, wordt een training veel betekenisvoller. Vanzelfsprekend zal er bij elke training ook een bepaalde hoeveelheid ‘droge stof’ moeten worden behandeld. Maar door ervoor te zorgen dat de trainer dit in verschillende (actieve) werkvormen aanbiedt, zal deze ‘droge stof’ niet als dusdanig worden ervaren.

  1. Direct toepasbaar

De aangeleerde kennis en vaardigheden bij een training moeten direct toepasbaar zijn. De deelnemer zou een deel ervan de volgende dag meteen moeten kunnen inzitten. Hierdoor zien deelnemers het nut en de meerwaarde van de training veel sneller in. Vraag ook aan een trainer om de training te geven op een manier dat deze aansluit bij de werkomgeving van de deelnemers. En laat de oefeningen die tijdens de les gemaakt zijn, de basis zijn voor wat je op korte termijn wilt gaan doen.

  1. Zorg voor een vervolg

Een training mag nooit een op zichzelf staand ding zijn. Zorg dat je met bepaalde regelmaat terugkomt op de training. Laat collega’s tijdens een bijeenkomst best-practices zien. Verzamel al het materiaal dat gemaakt wordt n.a.v. de training op een centrale plaats zodat anderen bij elkaar inspiratie kunnen opdoen of elkaars materiaal kunnen lenen. Door de training ‘levend’ te houden beklijft het geleerde veel beter en nog belangrijker; de kans is een stuk groter dat het geleerde ook in de praktijk uitgevoerd zal worden.

Wil je ook een training of consultancytraject passend bij je organisatie en je personeel, neem dan vooral contact met me op.


◀ Terug naar thema overzicht

Heb je vragen over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Foto medewerker

Joris Jeurlink

Consultant Innovatie