IT-Workz volgt de ontwikkelingen binnen het onderwijs en op het gebied van ICT op de voet.

 
09 mei 2012

Flipping the Classroom

Het ‘omdraaien van de les’ wint als onderwijsconcept aan populariteit. Klassikale uitleg wordt in de vorm van een filmpje aangeboden zodat dit thuis bekeken kan worden. In de les komt hierdoor tijd beschikbaar voor persoonlijke begeleiding van leerlingen. Bij het succesvol toepassen van de ‘flipped classroom’ komt echter meer kijken.

In het hedendaags onderwijs is men continu op zoek naar mogelijkheden het onderwijs te verrijken en studenten te motiveren tijdens het leerproces. Het inzetten van nieuwe technologische leermiddelen biedt mogelijkheden om aan te sluiten bij de wensen van hedendaagse studenten en daarmee de motivatie te verhogen. Een combinatie van deze nieuwe technologische middelen maakt het aan populariteit winnende onderwijsconcept ‘Flipping the Classroom’ mogelijk.

‘Flipping the Classroom’

‘Flipping the Classroom’ is inmiddels een bekend begrip in onderwijsland en betekent letterlijk ‘het omdraaien van de les’. Heel kort gezegd komt het erop neer dat docenten hun lesstof aanbieden door middel van filmpjes die als huiswerk worden bekeken. Tijdens de les kan de docent de beschikbare tijd besteden aan het begeleiden van leerlingen bij het maken van de opdrachten, die anders als huiswerk werden gemaakt. Door de ‘flipped classroom’ heeft de docent meer tijd voor de individuele student, voor variërende werkvormen, voor verdieping van de stof, de motivatie van de student kan worden verhoogd en er is meer ruimte voor interactie. De ‘flipped classroom’ houdt echter meer in dan alleen maar het aanbieden van filmpjes als huiswerk en het maken van de opdrachten in de les.

‘Flipped classroom’ succesvol inzetten

Bij het inzetten van de ‘flipped classroom’ als onderwijsvorm is het belangrijk dat goed wordt nagedacht over de reden van inzet van video’s in het leerproces. Er moeten vragen worden gesteld als: Waarom laat ik mijn studenten de lesstof van te voren bekijken? Hoe krijg ik mijn studenten zover om de lessen ook daadwerkelijk thuis te bekijken? En heel belangrijk: Waaraan besteed ik de tijd in mijn les die ik hierdoor overhoud en anders kan gebruiken? De reden waarom je kiest voor de ‘flipped classroom’ moet deel uitmaken van een onderwijsmodel waar je als docent voor kiest. Het zomaar inzetten van filmpjes als huiswerk zal niet direct leiden tot betere leerresultaten. Alleen wanneer hier een doordachte strategie achter zit, zal de ‘flipped classroom’ een succes kunnen worden.

Meer inforamtie

Wilt u meer informatie over dit onderwerp, download dan ons whitepaper Flipping the classroom of neem contact met ons op via 088 - 489 6700.

Geef hier uw reactie

0 reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.
Partners en Certificaties