2 Manieren hoe je WhatsApp kunt gebruiken in jouw onderwijs!

De populariteit van WhatsApp is op dit moment enorm groot. Begin dit jaar werd zelfs bekend dat er meer dan 1 miljard gebruikers zijn. Ook in het onderwijs zie je dat docenten steeds vaker WhatsApp gebruiken. Bijvoorbeeld door een groep te maken waar de hele klas eenvoudig met elkaar kan communiceren. Zo kunnen leerlingen en studenten snel op de hoogte gesteld van de (nieuwste) organisatorische zaken. Maar kunnen we deze groepsapp ook gebruiken in de lessen zodat het ook een meerwaarde heeft voor het onderwijs?

Mijn antwoord is: JA! Hieronder deel ik twee mooie mogelijkheden.

Stage terugkoppeling via WhatsApp als voorbereidingsopdracht

Binnen opleidingen zijn er natuurlijk duidelijke afspraken over de terugkoppeling van stages. Dit wordt aan het eind van een stageperiode vaak verwerkt in bijvoorbeeld een portfolio of in een stageverslag. Maar het is voor docenten ook prettig om tijdens de stages een helder beeld te krijgen van de ontwikkelingen die studenten doormaken. Vaak wordt dit besproken tijdens de terugkomdagen. De bekende vragen als ‘Hoe gaat het?’ en ‘Waar loop je tegen aan?’ worden dan gesteld. Je kunt deze momenten echter nog zinvoller inrichten door leerlingen bijvoorbeeld de volgende opdracht mee te geven voordat ze stage gaan lopen: deel (bijvoorbeeld wekelijks) een foto of filmpje in de groepsapp van iets wat je is bijgebleven of indruk heeft gemaakt. Dit kan van alles zijn: bijvoorbeeld een knutselwerkje dat is gemaakt in de kinderopvang of een lekkende leiding die op vakkundige wijze is gerepareerd. Deze opdracht zorgt ervoor dat studenten iets gaan delen waar ze trots op zijn. Door een reactie of icoon zoals een duimpje terug te sturen ontvangen leerlingen meteen waardering voor de inzet.

Daarnaast zorgen de foto’s en video’s ervoor dat je een veel gerichter gesprek kunt voeren. Jij als docent bent namelijk op de hoogte van wat er speelt in de stage en kunt daar op ingaan tijdens de dagen dat de studenten terug zijn op school.

Uiteraard is het van belang dat je de opdrachten steeds afwisselt. Het kan een foto, een filmpje, een verslag in 50 woorden of bijvoorbeeld een hyperlink van een website zijn. Maak tevens duidelijke afspraken over het maken van foto’s en het filmen. Studenten kunnen klanten/cliënten beter niet fotograferen of filmen, of ze moeten dit van te voren bespreken met de stagebegeleider en met de desbetreffende klant/cliënt.

Een casus uitspelen via WhatsApp

Wil je een keer op een andere manier aan de slag met een casus? Laat leerlingen eens een casus uitspelen via WhatsApp. Het gesprek wat ze normaal gesproken mondeling voeren, gaan ze nu via WhatsApp  oefenen. Doordat de berichten zijn vastgelegd in een gesprek, kun je na het oefenen de gesprekken op het digibord laten zien en klassikaal bespreken.

Wil je liever niet dat studenten WhatsApp gebruiken wanneer ze een casus oefenen? Via de volgende link kun je een PowerPoint format downloaden waarin een WhatsApp conversatie te plaatsen is. Deze kunnen leerlingen invullen en via het digibord kan de conversatie aan de rest van de klas worden getoond.

Heb jij nog leuke ideeën om WhatsApp in je onderwijs te gebruiken? Plaats ze dan in het onderstaande reactieveld.


◀ Terug naar thema overzicht