Verwonderen en ontdekken in de Plusklas

Op vrijdag 16 december ben ik een ochtend op bezoek geweest in de Plusklas van basisschool De Hoogakker in Breda. Samen met juf Miranda hebben we een hele ochtend geëxperimenteerd, geprogrammeerd en geknutseld. Het doel? Onderzoeken wat werkt om leerlingen met een voorsprong op een speelse manier aan hun 21e eeuwse vaardigheden te laten werken.

De Plusklas van Miranda bestaat uit 16 leerlingen van groep 3, 4 en 5 en hebben een leeftijd tussen de 6 en 9 jaar. Deze kinderen hebben een ontwikkelingsvoorsprong en op iedere vrijdagochtend komen zij bij elkaar in een speciaal klaslokaal om samen te werken aan projecten die zorgen voor extra uitdaging. Juist het zelf ontdekken en experimenteren staat hierbij centraal.

Eigen programmeerspel

“De laatste maand hebben we gewerkt aan het thema Leren Programmeren.” vertelt Miranda. Ze heeft hiervoor gebruik kunnen maken van het gratis lesaanbod op de website van CodeKinderen.nl. Vanuit deze basis zijn de leerlingen verder gaan werken en is er onder andere een programmeerspel ontworpen in groepjes van 4, is er gewerkt met de BeeBot en hebben de leerlingen een aantal lessen met Scratch gewerkt.

Wat werkt?

Vanuit Lab to Learn bezoeken we regelmatig scholen om zelf lessen te verzorgen aan leerlingen. Dit doen we om kennis op te bouwen over wat werkt, en wat niet. Dit delen we vervolgens zoveel mogelijk met het onderwijs. Ik heb voor deze ochtend een aantal materialen meegenomen:

  • De Dash & Dot: een met de iPad bestuurbare en programmeerbare robot.
  • LittleBits: kleine, magnetisch te koppelen blokjes electronica. Bijvoorbeeld een buzzer (die erg populair was), dimmer en servomotor.
  • MakeyMakey: een klein printplaatje waarop je van alles kunt aansluiten om enkele functies van je toetsenbord over te nemen. Bijvoorbeeld een banaan die je aanraakt in plaats van de spatiebalk in te drukken.

De kinderen gingen na de korte uitleg van de materialen enthousiast aan de slag.

Dash & Dot

“De kinderen ontdekten al snel hoe ze deze robot kunnen besturen, wat ze natuurlijk geweldig vinden!” Wat mij opviel is dat ze al heel snel daarna verder gaan ontdekken. Er zijn namelijk ook andere apps waarmee je bijvoorbeeld een weg kunt tekenen die de robot daarna aflegt. De volgende stap is een parcours volgen aan de hand van een opdracht, dat is nog best moeilijk blijkt! Op de robot kun je ook bouwen met Lego. Het viel mij op dat de kinderen hierbij zelf een opdracht gingen bedenken.

Tip: De Dash & Dot robot is vergelijkbaar met de BeeBot, maar kan meer. Het helpt om leerlingen gericht te laten werken aan een uitdaging om zo het ‘spelen’ te overstijgen.

MakeyMakey

Met de MakeyMakey is het mogelijk om allerlei voorwerpen te verbinden met de computer. Leerlingen leren zo welke materialen wel en geen elektriciteit geleiden, hoe stroomcircuits werken en kunnen creatief aan slag om hun eigen apparaten te maken.

“Eerst ontdekken de leerlingen hoe ze een piano konden maken met de MakeyMakey. En hoe je met fruit en andere materialen ook piano kunt spelen.” Ze doen de ene na de andere ontdekking: “Kijk eens, het lukt ook met een stuk aluminiumfolie of met een dop!” zegt een leerling.

Andere groepjes maken een echt bedieningspaneel. Enkele kinderen werken aan een uitdagende opdracht zoals: “Kun je ook piano spelen met alleen mensen?” of “Maak en zo lang mogelijke stroomkring”. Alle kinderen zijn erg enthousiast.

Tip: er zitten kabeltjes bij de MakeyMakey met een zogenaamde krokodillenstekker. Die moet je inknijpen om vast te maken aan de MakeyMakey. Dat vinden de leerlingen nog moeilijk. Hier kun je ze dus even mee helpen, of je kunt andere stekkertjes gebruiken.

Leerlingen maken een eigen piano met de MakeyMakey

littleBits

Het combineren van de verschillende magneetblokjes levert grote verwondering op; de leerlingen laten lampjes branden, een belsignaal afgaan of iets ronddraaien. Twee meisjes ontdekken dat de stroomkring ook gesloten kan worden als ze elkaars handen aanraken! “Dit is echt ontdekkend leren, prachtig om dit te zien gebeuren!” zegt Miranda.

Tip: de littleBits zijn klein maar stevig en kind-proof. Er zit echter een plastic schroevendraaiertje bij om bijvoorbeeld de gevoeligheid van een microfoon-bit in te stellen. Deze gaat wat sneller kapot en kun je beter apart bewaren.

“Het was voor de kinderen een ontzettend leuke ochtend waarbij ze spelenderwijs erg veel hebben kunnen ontdekken en leren!” zegt Miranda.

De ruimte waarin dit soort lessen gegeven worden kan erg helpen bij het ondersteunen van de manier van lesgeven. Een inspirerende ruimte waar je kunt ontdekken en actief aan de slag kunt gaan. Net als het Ontdeklab van De Oranjerie zien we dit soort leer-labs steeds vaker opduiken op scholen. Heb je ook plannen voor een dergelijk lab, of zou je ondersteuning willen bij het inrichten of opzetten van een dergelijk lab? Laat het me weten!


◀ Terug naar thema overzicht