Ervaringsgericht leren in het Ontdeklab

In het splinternieuwe OranjeriElab van Basisschool De Oranjerie in Zoetermeer kunnen leerlingen aan de slag met robots, programmeren, 3D-printers en tablets. Maar ze leren er ook koken, knutselen en ontwerpen. Omdat ik geloof dat dit soort ervaringsgerichte experimenteerplekken de toekomst hebben, leek het me erg leuk om een kijkje te nemen op een van de eerste scholen in Nederland met zo’n Lab.

Ik maakte kennis met Danny Klos en Raymond van den Berg tijdens onze themasessie Leren Programmeren. Zij zijn de drijvende krachten achter het OranjeriElab. “Durven loslaten is het spannendst voor de meeste collega’s.” zegt Danny terwijl de kinderen druk aan het experimenteren zijn. “Met name tijdens de eerste lessen is het de bedoeling dat de leerlingen zelf op onderzoek uitgaan naar de mogelijkheden die het Ontdeklab te bieden heeft.” Maar zo te zien is dit voor de leerlingen geen enkel probleem: die zijn al volop aan de slag.

Het doel van het Ontdeklab is om de leerlingen te laten werken aan 21e-eeuwse vaardigheden zoals samenwerken, computational thinking en creatief denken. “Ze leren en ontdekken in leerteams hoe de wereld, waarin ze leven, werkt. Ze gebruiken hun creativiteit om diezelfde wereld te veranderen en te verbeteren.” Essentiële vaardigheden volgens Raymond van den Berg, directeur van de school.

Met het Ontdeklab probeert De Oranjerie de leerlingen al op jonge leeftijd te laten werken aan een op groei gerichte mindset. Creativiteit, nieuwsgierigheid en durven experimenteren zijn hierin belangrijke ingrediënten. Ik ben heel benieuwd hoe het Ontdeklab zich verder zal ontwikkelen dit jaar en welke lessen hier geleerd worden.

Ken je ook een school met een dergelijk lab? Of hebben jullie plannen en kun je wel wat advies hierover gebruiken? Laat het me weten!


◀ Terug naar thema overzicht