Hoe zorg je ervoor dat leraren tijd overhouden?

Op de derde dag van SXSWedu nam ik deel aan de sessie ‘How Do We Give Teachers More Time?’. Niet verrassend dat ook onze Amerikaanse collega’s met dit probleem worstelen: leraren willen hun onderwijs vernieuwen, maar vinden het met hun overvolle agenda’s moeilijk om er de tijd voor te vinden. Michelle Blanchet, oprichter van het Educator’s Lab in Genève, heeft hiervoor niet de oplossing. Wat ze wél biedt tijdens deze Problem Solver-sessie is een werkvorm om zelf tot deze oplossingen te komen: de hackathon style workshop.

Een hackathon is van origine een evenement waarbij teams, meestal gedurende 24 uur, intensief samenwerken met als doel inhoudelijke en visueel aantrekkelijke applicaties te ontwikkelen, die een oplossing bieden voor een bepaald probleem. Blanchet past het principe van de hackathon toe op het onderwijsprobleem: leraren hebben te weinig tijd voor het innoveren van hun lessen. Het doel is om oplossingen te vinden die leraren helpen om hun tijd in de klas en op school effectiever te gebruiken, waardoor ze meer tijd over houden voor het ontwikkelen van nieuwe ideeën voor hun onderwijs. In dit blogbericht deel ik zowel de inhoud, als de manier waarop we met dit probleem aan de slag zijn gegaan.

Wat is de oorzaak van het probleem?

In een sessie van twee uur gaan we aan de slag met het probleem. De eerste stap is het identificeren van de tijdverspillers. Waar besteden we op een schooldag te veel tijd aan? We beginnen met een ‘solo’-brainstorm waarin iedereen voor zichzelf noteert waar hij of zij de meeste tijd aan verliest. Vervolgens worden aan de hand van de verzamelde input de gemeenschappelijke tijdverspillers vastgesteld.

Ontwikkelen van een strategie

In nieuw samengestelde teams gaan we over naar het ontwikkelen van ideeën en strategieën om beter gebruik te maken van de inefficiënt gebruikte schooltijd. Ook in deze ronde brainstormen we eerst voor onszelf. Hierna delen we onze ideeën en zoeken we naar gemeenschappelijke factoren. Dit vormt de basis voor ons prototype van de oplossing.

Prototype en pitch

De hackathon style workshop helpt om op een gestructureerde wijze en met veelzijdige teams oplossingen te bedenken voor het vraagstuk. Nadat elk team uit al hun ideeën één idee heeft geselecteerd als beste oplossing, wordt het idee inhoudelijk én visueel uitgewerkt. Hierna wordt elke oplossing gepresenteerd in een pitch van één minuut per team.

De oplossingen die worden gepitcht zijn verrassend divers. Ze variëren van het anders indelen van de schooldag en het beter delen van lesmateriaal, tot het inzetten van een ‘flexible fellow’ die klussen als surveilleren en opruimen kan overnemen. Ook wordt er gesproken over een toolkit voor bestuurders voor het houden van efficiëntere vergaderingen, het bewerkstelligen van een cultuurverandering en het instellen van ‘beschermde tijd’ voor ontwikkeling.

Benieuwd of de hackathon style workshop ook een oplossing kan bieden voor een probleem op jouw school? Ik denk graag met je mee.


◀ Terug naar thema overzicht

Heb je vragen over dit onderwerp?
Neem dan contact met ons op via de onderstaande button.

Naar contactformulier