Jane McGonigal: hoe je kunt leren en denken als een futurist

De keynote van de derde SXSWedu dag werd verzorgd door Jane McGonigal: game designer, auteur, wereldverbeteraar en futurist. Het was eigenlijk een uur durende masterclass voor toekomstige futuristen. Aan de hand van Jellybeans, Fantasy Football en de Stanford Cow Simulator, legt Jane uit wat een futurist precies doet en hoe je zelf misschien wel futurist kan worden. Les 1 voor de futurist in spé is in ieder geval: “Futurists do not predict the future!”

De reden dat futuristen de toekomst niet voorspellen is volgens Jane omdat je er dan “aan vast zit.” Het is de taak van een futurist om te bedenken welke toekomstscenario’s mogelijk zijn. En er op een praktische en gestructureerde manier over nadenken. Je hoeft eigenlijk maar één ding goed te kunnen als futurist, en dat is dat je in staat moet zijn om te bedenken hoe in de toekomst dingen anders kunnen zijn.

Welke toekomstsignalen pik je op?

Met haar keynote wil Jane het SXSWedu publiek vier stappen leren die je gaan helpen om erachter te komen hoe de toekomst, zeg over 10 jaar, eruit kan zien. “The future is a place where everything can be different!”, aldus Jane. Dit doet Jane aan de hand van het verzamelen van signalen: ontwikkelingen die nu misschien nog niet zoveel impact hebben, maar waarbij tekenen zijn dat ze in de toekomst een grote impact zullen gaan hebben. Denk bijvoorbeeld aan Bitcoins, augmented reality en artificial intelligence.

Stap 1: Verzamelen van toekomstsignalen

Het verzamelen van deze signalen uit de toekomst is dus de eerste stap. Stel je bij deze signalen vragen over de soort verandering die dit signaal zou kunnen vertegenwoordigen. Wat de drijvende kracht erachter is. En wat er zou kunnen gebeuren als dit signaal versterkt wordt? Welke impact zou dit op de toekomst mogelijk kunnen hebben?

Stap 2: Smaakjes combineren

Op dit moment zijn er technologieën, gebeurtenissen, ideeën of uitvindingen in ontwikkeling die ons leven de komende 10 jaar drastisch gaan veranderen. Een futurist probeert deze signalen te combineren tot ‘nieuwe smaken’. Net als met jellybeans. Zo combineert Jane in haar keynote ontwikkelingen als 3D geprint voedsel, virtual reality en de impact van de vleesproductie op het klimaat tot een geheel nieuwe manier van uit eten gaan.

Magical Dinner-klein

Stap 3: Make it personal

Iedereen heeft zo zijn eigen talenten. In de derde stap voeg je deze talenten toe aan het toekomstscenario. Jane is een game designer en games vormen dan ook een belangrijk element in de door haar ontwikkelde scenario’s. Maar een leraar, schoolleider of leerling heeft natuurlijk hele eigen talenten en skills die een plek kunnen krijgen. Hierdoor wordt ieder scenario uniek en kan het leiden tot experimenten, prototypes of innovaties die alleen jij zou kunnen maken.

Stap 4: Speel met de toekomst

Om dit vierde punt te maken heeft Jane een toekomstbeeld gepresenteerd waarbij de technologie achter Bitcoins, de Blockchain, gebruikt wordt om het onderwijs te veranderen. In dit scenario kan iedereen een leraar zijn, micro-diploma’s uitdelen en is het zelfs mogelijk om betaald te worden voor het volgen van een opleiding, specifiek vak of training. De website LearningisEarning.org vormt een verzameling van ideeën die mensen hebben naar aanleiding van dit scenario. Positief of negatief.

Want dat is een belangrijk laatste onderdeel in het werk van een futurist: nadenken over de vraag of een dergelijk scenario wenselijk is. Of welke vragen, zorgen of problemen er mee samenhangen.

Deze vier stappen van Jane McGonigal’s werkwijze als futurist ga ik als uitgangspunt nemen om een workshop te ontwikkelen. Scholen kunnen hiermee een mogelijke visie ontwikkelen, maar leraren én leerlingen kunnen op deze manier ook nadenken over welke impact ze zelf zouden kunnen hebben om een toekomst te realiseren die ze zelf graag willen zien. Interesse om mee te doen? Let me know!


◀ Terug naar thema overzicht