Lab to Learn in de SXSWedu Advisory Board

Vorig schooljaar heb ik samen met mijn collega Sanne een bezoek gebracht aan SXSWedu. Voor de editie van 2017 mogen we meebeslissen wat er op het programma staat! Lab to Learn is namelijk gevraagd zitting te nemen in de SXSWedu Advisory Board.

Tijdens dit innovatieve onderwijsfestival staan er vele interactieve sessies, workshops, hands-on learning experiences (u weet wel!), films en ideeën om het onderwijs te vernieuwen geprogrammeerd. In Nederland, of Europa, is er eigenlijk geen vergelijkbare onderwijsconferentie qua schaal, sfeer en diversiteit. Maar een van de meest bijzondere aspecten van SXSWedu is hoe dit programma wordt samengesteld: hier heeft het publiek namelijk een heel belangrijke stem in.

Crowd-sourced programma

Er komen ieder jaar meer mensen naar SXSWedu. Ook vanuit Europa en Nederland komen er steeds meer bezoekers, al is dit aandeel nog beperkt. Afgelopen jaar hebben ruim 7.500 mensen uit 38 landen SXSWedu bezocht. En deze bezoekers bepalen voor een groot deel het programma. De meerderheid van de sessies en workshops tijdens SXSWedu wordt namelijk via de zogenaamde PanelPicker ingediend én beoordeeld. Gedurende een maand kan het publiek voorstellen indienen voor sessies en workshops. Daarna staat de PanelPicker open voor iedereen om een stem uit te brengen op de voorstellen. De stem van het publiek telt vervolgens voor 30 procent mee in de eindbeoordeling van de sessie.

De rol van de Advisory Board

Naast de stem van het publiek brengt ook de organisatie van SXSWedu een stem uit. Deze telt ook voor 30 procent mee. Maar de grootste stem is met 40 procent voor de Advisory Board. Ruim 2.000 experts maken hier deel van uit: leraren, schoolleiders, ondernemers, leerlingen en beleidsmakers vanuit de hele wereld evalueren de sessievoorstellen. Namens Lab to Learn neem ook ik zitting in deze adviescommissie. Een hele eer, maar ook een lastige taak. Ieder lid moet namelijk 60 sessievoorstellen inhoudelijk beoordelen op de kwaliteit van de sprekers, originaliteit van het voorstel en de mate van relevantie voor de conferentie. Daarnaast dien je een stem te geven of je het voorstel wel of niet zou willen zien op de komende editie. En natuurlijk een motivatie waarom wel, of waarom niet.

Iets om van te leren

De manier waarop SXSWedu het publiek betrekt bij de invulling van het programma zorgt ervoor dat de sessies die geprogrammeerd staan van hoge kwaliteit zijn, relevant zijn voor de doelgroep én origineel. In Nederland lijken Dé Onderwijsdagen van Kennisnet nog het meest op SXSWedu. Hier wordt het programma echter achter gesloten deuren bepaald en heeft het publiek eigenlijk geen stem. Behalve dat het mogelijk is om een voorstel in te dienen. Dit komt de diversiteit van de programmering niet altijd ten goede vind ik en er zijn vaak dezelfde gezichten te zien. De manier waarop het programma van SXSWedu tot stand komt vind ik iets om van te leren voor vergelijkbare conferenties in Europa.

We hopen er in 2017 natuurlijk weer bij te kunnen zijn om verslag te doen van alle creatieve ideeën, innovaties en inspirerende mensen die daar te vinden zijn. Om mee te helpen kun je in ieder geval stemmen op onze sessievoorstellen: Getting the Picture: How Drawing Helps You Learn! En het voorstel wat we samen met Kennisnet hebben ingediend Coding and Computational Thinking in Europe. Alvast bedankt!


◀ Terug naar thema overzicht