Praktisch aan de slag met programmeren in het basisonderwijs!

Tijdens een ‘uitverkochte’ themasessie in het Lab to Learn maakten 30 leraren en directeuren uit het basisonderwijs kennis met programmeren. Voor sommigen een allereerste eerste stap, terwijl anderen al meer ervaring hadden opgedaan.

De noodzaak om programmeren een plek te geven binnen het basisonderwijs wordt voorzichtig gevoeld door de deelnemers. Maar op welke manier, daar is nog discussie over.

Van open naar gestructureerd

De themasessie bestond uit 3 workshops met ieder een heel eigen karakter en opzet. Zo lieten Dico Durieux en Leender-Jan  van Splunter zien hoe je hun vrolijke blauwe robots Dash & Dot kon programmeren. Via een aantal bijbehorende apps kun je de robot besturen, maar ook écht kunt programmeren. Een veelzijdige robot die ingezet kan worden vanaf de kleuterklas tot de bovenbouw.

Job Caljé demonstreerde het online platform Bomberbot. Stap voor stap leer je concepten als loops, functies en variabelen in te zetten om puzzels in de bijbehorende game op te lossen. Een gestructureerde manier om te leren programmeren, maar daardoor ook wat minder flexibel in te zetten.

Speciaal voor deze workshop heeft onze eigen Onno een echte programmeerbare schiettent gemaakt. Het was aan de deelnemers om op hun eigen manier met behulp van een MakeyMakey en Scratch een computerprogramma te maken voor de schiettent. Een flinke uitdaging, wat behoorlijk wat van het logisch denkvermogen van de deelnemers vroeg.

Een plek voor programmeren in het curriculum?

Sommige leraren lieten hun leerlingen al zelf aan de slag met tools als Scratch. Ook al wisten ze zelf niet precies hoe Scratch werkte. Na afloop van de workshops vond er dan ook een interessante discussie plaats of alle leraren nu zouden moeten kunnen programmeren? Daar is het volgens de meeste deelnemers nog wat vroeg voor, maar heel kritisch op een dergelijke stelling was men niet.

Over de plek die programmeren in zou moeten nemen in het curriculum waren de deelnemers het over het algemeen eens: het is nu vooral iets voor erbij, wat in de plusklassen gebruikt wordt. Maar wil je er echt mee aan de slag moet het aansluiten bij de bestaande kerndoelen en niet nog eens als apart vak neergezet worden. Daar is simpelweg geen tijd voor.

Binnenkort wordt vanuit Kennisnet een leerlijn digitale vaardigheden gepubliceerd. Dit kan een belangrijke stap zijn om op een meer structurele wijze aan de slag te gaan met programmeren.

Wil je meer weten over hoe je met programmeren in het onderwijs aan de slag kunt? Laat het ons weten!


◀ Terug naar thema overzicht

Heb je vragen over dit onderwerp?
Neem dan contact met ons op via de onderstaande button.

Naar contactformulier