Programmeren, of je zult geprogrammeerd worden!

“We zetten de eerste stappen in het Creatieve Tijdperk.” Met onder andere deze woorden opende Staatssecretaris voor Economische zaken Martijn van Dam TEDxBinnenhof op 31 maart 2016 in het Binnenhof in Den Haag. 12 innovatieve ondernemers uit heel Europa beklommen het podium in de Ridderzaal.

In korte presentaties van 7 minuten deelden zij hun ideeën die oplossingen bieden voor maatschappelijke uitdagingen, zoals goed onderwijs, toegankelijke en effectieve gezondheidszorg en werkgelegenheid voor mensen met beperkingen. Lab to Learn was aanwezig en licht de ideeën voor het onderwijs toe.

“Daar waar geld in de Gouden Eeuw de weg naar macht was en kennis & scholing na de Tweede Wereldoorlog, daar ligt in de huidige samenleving de macht en toekomst bij creativiteit” vervolgde de Staatssecretaris. “Onze complexe maatschappij vraagt om creatieve geesten die de toekomst niet voorspellen, maar vormgeven.”

Eén van de Europese ondernemers die hun idee op het podium van het Binnenhof presenteerden en de woorden van Martijn van Dam onderschreef, was Stefania Druga uit Roemenië.

Kinderen zijn de makers van de toekomst

Stefania, geboren in een klein dorp in Transsylvanie¨, is bezeten van onderwijs en kinderen helpen leren. Het is haar persoonlijke missie om kinderen te helpen de makers van hun eigen toekomst te worden: “Children should be able to program, or they will be programmed”. Ze ontwikkelde hiervoor HacKIDemia. HacKIDemia is een platform voor leeractiviteiten die kinderen aanmoedigen om te ‘leren-door-maken’. Het stimuleren van nieuwsgierigheid, empathie en speelsheid staan hierbij centraal. Veel van de complexe problemen waarmee we vandaag de dag geconfronteerd worden, kunnen volgens Stefania met deze eigenschappen worden opgelost. Voor kinderen zijn dit natuurlijke eigenschappen en zij besloot daarom hen de tools te geven met deze eigenschappen als uitgangspunten om de “oplossingen voor de toekomst” te bouwen.

HacKIDemia in de klas

Om met leerlingen in de klas op een laagdrempelige manier aan de slag te gaan met technologie, ontwikkelde Stefania de HacKIDemia Maker Box. De Maker Box biedt uiteenlopende mogelijkheden; de box bestaat uit meerdere sensoren, zoals luchtvochtigheids-, kleur- en temperatuursensoren. Er zitten 4 Arduino’s, 2 Makey-Makey’s, 1 Raspberry Pie en een RFID-starter kit in. Ook bevat de box een soldeerkit, elektronica en een camera. En daarnaast nog allerlei gereedschap zoals kopertape, een tang, een schaar, clips, kabels, LED’s, batterijen en nog veel meer. Het lessenpakket dat bij de Maker Box komt, biedt leermateriaal voor een heel schooljaar. Inmiddels werken er ruim 600 leraren in meer dan 40 landen mee en hebben al ruim 10.000 kinderen hun eerste stappen als makers van de toekomst gemaakt. De box is in pre-order te bestellen. De prijs zal rond de €100,- liggen.

21e eeuwse vaardigheden

Met behulp van deze HacKIDemia Maker Box gaan leerlingen aan de slag met specifieke uitdagingen. Zij ontwikkelen en testen creatieve oplossingen en maken allerlei échte voorwerpen zoals bijvoorbeeld een luchtkwaliteitsmeter. Geen overbodige luxe. Door het ontwikkelen van oplossingen en het maken van voorwerpen, zijn leerlingen actief aan de slag en ontwikkelen zij spelenderwijs 21e eeuwse vaardigheden. Kinderen maken zo al van jongs af aan kennis met de werking van technologie, waardoor zij de maatschappij een beetje beter leren te begrijpen.

Creatief en visionair

Stefania Druga staat bekend als persoon met een creatieve en visionaire geest en met uitzonderlijke technische vaardigheden. Eerder werkte zij voor een zoekkwaliteitteam van Google, waar ze hielp de Google index tegen web-spam te verbeteren en waar ze data verzamelde voor het ontwerp van zoekalgoritmes. In een poging meer te leren over programmeren ging ze weg bij Google en richtte ze HacKIDemia op. Het is haar doel om een nieuw leermodel te creëren voor wetenschappen, kunst en technologie waarmee wij de volgende generatie voorbereiden op de toekomst.

Programmeren kun je leren!

Ook in het Lab to Learn houden wij ons bezig met de vraag in hoeverre programmeren een vast onderdeel in het curriculum zou moeten zijn. In de themasessie Programmeren kun je leren maken leraren, ict-coördinatoren en schoolleiders kennis met dit onderwerp. Tijdens deze actieve workshop wordt er ingegaan op hoe programmeren aansluit bij toch zeker wel 10 van de 11 vaardigheden uit het nieuwe 21st Century Skills model van SLO en Kennisnet en worden er eigen robots, games en apps geprogrammeerd. Op dit moment is de inschrijving gesloten, maar de volgende workshops zijn al weer in voorbereiding, dus houd onze site in de gaten!


◀ Terug naar thema overzicht

Heb je vragen over dit onderwerp?
Neem dan contact met ons op via de onderstaande button.

Naar contactformulier