Rotterdamse basisschoolleerlingen leren programmeren

Meer dan de helft van de basisscholen in Rotterdam starten in mei met programmeerlessen voor leerlingen uit groep 6, 7 en 8. De TU-Delft, Connectis en SIDN (de beheerder van .nl-domeinnamen) werken samen om dit project mogelijk te maken.

Studenten van de TU-Delft geven de lessen, Connectis en SIDN regelen de laptops. Het doel van het project is inspelen op de situatie op de arbeidsmarkt, waar nog altijd een tekort aan programmeurs is. En hoewel ik dit initiatief toejuich, zou het doel niet moeten zijn om zoveel mogelijk programmeurs op te leiden.

Programmeren leert je hoe te denken

Basisscholen uit Rotterdam kunnen zich vrijwillig aanmelden voor dit project. Op dit moment doen ongeveer 100 van de 200 basisscholen mee aan dit project. Hoewel het gaat om slechts enkele lessen, in totaal vijf lessen van een uur, kan de impact van dit project groot zijn. Veel leerlingen zullen dankzij dit project voor het eerst in aanraking komen met programmeren en hierdoor kan de interesse om meer te leren gewekt worden. De leerlingen gaan tijdens dit project aan de slag met Scratch, een visuele programmeertaal.

“Een belangrijk doel is het interesseren van basisschoolkinderen voor programmeren en zodoende op den duur het tekort aan programmeurs op de arbeidsmarkt te verminderen. Een ander doel van dit project is om vooral meisjes meer te interesseren voor programmeren. Volgens de organisatoren is het belangrijk om meisjes er vroeg bij te betrekken, om te voorkomen dat ze worden blootgesteld aan negatieve vooroordelen over ict en programmeren.” bericht technologie website Tweakers.net.

Maar hoewel de carrièrekansen van toekomstige programmeurs er op dit moment goed uitzien, zou dit niet de hoofdzakelijke reden moeten zijn om leerlingen in het basisonderwijs programmeerles te geven. Ten eerste kan de behoefte aan programmeurs over een aantal jaar er heel anders uitzien, al is dit niet waarschijnlijk. Maar er zijn ook zat andere beroepen te bedenken waar op dit moment een groot tekort aan is. De ontwikkelingen op de arbeidsmarkt zijn geen goed uitgangspunt om je curriculum op te baseren.

Toch is leren programmeren een belangrijke vaardigheid. Het helpt je namelijk om te denken. Van het oplossen van grote problemen door ze op te breken in kleine stukjes, creatief te denken, volhardend zijn als het niet lukt en natuurlijk bredere mediawijsheid. Leren programmeren helpt je begrijpen hoe de digitale wereld om je heen werkt. Het helpt leerlingen hoe ze zich kunnen uiten in deze wereld en daar kritisch mee om te gaan.

En de rest van het land?

Hopelijk zal dit voorbeeld leiden tot meer aandacht voor leren programmeren op scholen buiten Rotterdam. In veel landen om ons heen staat leren programmeren al veel langer op het curriculum. Zo wordt in het Verenigd Koninkrijk al een tijd gewerkt met een complete leerlijn en gaan leerlingen aan de slag met tools als de Micro:bit, een veelzijdig mini-computertje van de BBC. De vele lesvoorbeelden en projecten op de website van Micro:bit maken het eenvoudig om hiermee aan de slag te gaan.

Themasessie Micro:bit

Op 7 juni zullen we in het Onderwijslab van Lab to Learn een themasessie organiseren waarbij leren programmeren en de Micro:bit centraal staan. Interesse om mee te doen? Meld je snel aan, want vol is vol! Kun je niet op die dag? Geen nood! We organiseren ook workshops op maat over leren programmeren voor het po, vo en mbo op jouw school of in ons Onderwijslab. Neem contact op voor meer informatie.

Foto: Ladieslearningcode.com


◀ Terug naar thema overzicht

Heb je vragen over dit onderwerp?
Neem dan contact met ons op via de onderstaande button.

Naar contactformulier