Spelenderwijs aan de slag met ICT bij MFA De Dirigent

In de multifunctionele accommodatie De Dirigent in Tilburg zijn twee scholen, basisschool De Regenboog en basisschool Aboe el-Chayr gevestigd. Angela Meulensteen is vanuit de bibliotheek Midden-Brabant nauw betrokken bij MFA De Dirigent en verzorgt lessen tijdens en na schooltijd aan de leerlingen van beide scholen over o.a. programmeren en het gebruik van de computer. Ik ben een middag op bezoek geweest om te zien hoe de leerlingen spelenderwijs leren om te gaan met computer en kennismaken met programmeren.

Programmeren in groep 5
"Sinds 5 jaar ben ik betrokken bij MFA De Dirigent waar ik ict-lessen verzorg aan leerlingen. Vanuit een subsidieaanvraag hebben we middelen, zoals BeeBots, Dash en Dot’s en iPads kunnen aanschaffen om leerlingen kennis te laten maken met programmeren." vertelt Angela. Er is dan ook een breed aanbod aan middelen en mogelijkheden om met ict aan de slag te gaan in de school. In groep 5 juichten de leerlingen bij de binnenkomst van Angela en gingen ze na een korte uitleg aan de slag met o.a. de volgende tools:

Dash de robot
Dash is een robot die verkrijgbaar is in combinatie met ‘Dot’. Het is een robot die bestuurbaar is via een iPad. "De mogelijkheden zijn eindeloos, aangezien er veel apps aan te koppelen zijn die het programmeren uitdagender maken!" vertelt Angela. Wat mij opviel is dat leerlingen al snel door hebben hoe ze de Dash kunnen besturen en hoeveel plezier ze hebben in het uitproberen van de mogelijkheden.

Lego Wedo
In groep 5 zag ik dat de leerlingen zelfstandig meteen aan de slag gingen met het maken van een auto van Lego. Vervolgens leerden ze de eerste beginselen van het programmeren, namelijk digitale blokjes aan elkaar vastmaken (een patroon) en kijken of dat de auto gaat rijden of niet. Het prettige aan Lego Wedo is dat leerlingen leren programmeren op visuele wijze. De leerlingen gaan namelijk aan de slag met Lego stenen om een ontwerp te maken en vervolgens worden er programmeermogelijkheden aan gekoppeld. Dit alles zorgde bij veel leerlingen in groep 5 ervoor dat ze veel creatieve vervolgmogelijkheden zagen zoals het aanbrengen van extra banden of een moeilijkere uitdaging; de wielen bestuurbaar maken zodat de auto rondjes kon rijden.

Foos
Foos was voor mij nog een onbekende app, maar waar enorm veel mogelijkheden in zitten als het gaat om het leren programmeren. Alle basisprincipes van het programmeren, zoals het opstellen van een als-dan principe, worden door leerlingen spelenderwijs geleerd. In groep 5 zag je veel verschil in de programmeervaardigheden van de leerlingen. Met deze app konden leerlingen zelf beginnen met een spel wat aansloot op hun eigen niveau.

Office vaardigheden vergroten in groep 7
"De leerlingen in groep 7 krijgen sinds enkele weken les in de Office-pakketten Word, Excel en PowerPoint. Ik zie dat de vaardigheden al zijn vergroot in de afgelopen tijd." vertelt Angela. Met een opdrachtboekje per softwarepakket krijgen de leerlingen stap voor stap zicht in de mogelijkheden van Office. Hierbij kun je denken aan het maken van formules in Excel en het aanpassen van de afmeting en vorm van afbeeldingen in PowerPoint.

Een aantal jaar geleden was het nog vanzelfsprekend dat de basisvaardigheden zelfstandig opgepakt werden door leerlingen. Dit blijkt net als vorig jaar uit de Monitor Jeugd en Media niet zo te zijn. Leerlingen blijken daarbij minder digitaal vaardig te zijn dan ze zelf denken. Een van de aanbevelingen vanuit Mediawijzer.net in ‘Vanzelf Mediawijs? 2017’ is dan ook dat scholen hierin een rol kunnen betekenen. Steeds meer scholen pakken deze taak op, zo ook bij MFA De Dirigent.

Programmeren kun je leren?
Iedereen kan leren programmeren, van jong tot oud. Heb jij interesse om de mogelijkheden van het programmeren te ontdekken of wil je weten waar jouw team staat met onderwijs en ICT? Kijk dan op onze website voor de mogelijkheden.


◀ Terug naar thema overzicht