Plaats delict in de school

Afgelopen week heb ik gezien hoe een misdaad werd opgelost. Ik werk niet bij de politie en ik ben ook geen detective, maar toch zag ik met eigen ogen hoe dit werd aangepakt. Misschien vraag je je af wat iemand die zich met onderwijsvernieuwing bezighoudt te zoeken heeft op een crime scene? Ik ben op bezoek geweest bij Avans Hogeschool, de opleiding forensisch laboratoriumonderzoek. Hun geheime wapen: virtual reality.

Op zoek naar een oplossing

Op de deur staat 'Virtual Reality CAVE'. Achter de deur tref ik Frank Balazs, die samen met een graphic designer een VR ervaring heeft ontwikkeld. Hij vertelt over het project wat speciaal voor de tweedejaars studenten forensisch laboratoriumonderzoek is gemaakt: “In de kamer ligt een levenloos lichaam, aan hen de opdracht om dit misdrijf op te lossen. Ze hebben dit al eerder in real-life gedaan, en hebben dus al kunnen oefenen met de vaardigheden die nodig zijn bij het onderzoeken van dit soort misdrijven. Deze virtual reality-omgeving geeft ze echter de kans om de situatie, precies zoals ze die eerder hebben aangetroffen, nogmaals te bekijken. Aan het eind van het project, na een week of 10, beschrijven de studenten in een rapport hun conclusie.” De virtuele wereld is overigens ontwikkeld in samenwerking met studenten van de opleiding technische informatica. Een win-win situatie dus als het gaat om het aanbieden van betekenisvol onderwijs!

Check altijd onder het bed!

Met een VR-bril lopen de leerlingen door de kamer, waarbij ze met controllers voorwerpen oppakken. Ook maken ze gebruik van de camera die bij de onderzoeks-kit van een forensisch onderzoeker hoort. Zo duiken studenten met de camera onder het bed om even te checken of daar nog iets verdachts ligt. De gemaakte foto's worden direct na de ervaring geëxporteerd, evenals de route die ze gelopen hebben. Dit geeft mooie, extra input over de aanpak van het onderzoek van een student. Waar starten ze met hun onderzoek? Waar wordt de meeste aandacht aan besteed en welke plaats zijn ze vergeten? En stapt een student zomaar over het lichaam heen, dan staat dat er ook op.

Spelen met gevaarlijke stoffen

Wat opvalt is het enthousiasme van de studenten. Ondanks dat het geen verplicht onderdeel is van het project, is het druk in de VR CAVE. Studenten lopen verwonderd rond en letten scherp op wat hen eerder ook al was opgevallen tijdens hun onderzoek. Het project is een mooi voorbeeld van de meerwaarde die VR kan bieden aan het onderwijs. De opleiding Chemie van Avans is hier ook al ver in, vertelt Frank: “Studenten worden in een VR-ervaring naar een chemical warehouse gestuurd waar ze normaal gesproken helemaal niet mogen komen. Dit is gelijk een toets: hoe ga je veilig om met gevaarlijke chemische stoffen en wat moet je vooral niet doen? Mocht het grandioos misgaan: je kunt de bril altijd afzetten en opnieuw starten.”

Case closed. Ik verwacht dat misdaden oplossen binnen de kortste keren voor de studenten van Avans routinewerk is geworden. Ben je nieuwsgierig naar de mogelijkheden van virtual reality in jouw onderwijs? Neem dan eens contact met mij op.


◀ Terug naar thema overzicht

Heb je vragen over dit artikel? Neem dan contact met ons op.


Foto medewerker

Cindy Meijaard

Consultant innovatie