Aan de slag met Leren Programmeren en Design Thinking

Het thema 'Leren Programmeren' krijgt steeds meer aandacht binnen het onderwijs. Van het RTL-nieuws tot uitgebreide artikelen in de nationale pers: programmeren is hot! 🔥 Maar hoe zorg je ervoor dat het niet bij losse lesjes blijft?

Hour of Code

Ben je nog niet zo bekend met het geven van een les over programmeren? Dan is Hour of Code misschien iets voor je. Hour of Code is een wereldwijde beweging die tientallen miljoenen leerlingen in meer dan 180 landen bereikt. Iedereen kan waar dan ook een Hour of Code organiseren. En het leuke is, je hebt hiervoor op zich geen ervaring nodig. Er zijn namelijk hele leuke tutorials beschikbaar om je te helpen. Deze duren ongeveer een uurtje en kun je dus makkelijk inzetten in de les. 

Tijdens de Computer Science Week van 4 tot 10 december is er wereldwijd extra aandacht voor leren programmeren in het onderwijs. Maar ook buiten deze week kun je prima starten met programmeeronderwijs. Bekijk maar eens de vele voorbeelden en tutorials op de website van Code.org.  

Programmeren ❤ Design Thinking

Hour of Code is een hele leuke manier om te starten met leren programmeren. Een volgende stap is om te kijken naar manieren om de programmeervaardigheden van leerlingen in te zetten bij bredere opdrachten. Leren programmeren gaat namelijk niet alleen om het oplossen van puzzels of het schrijven van code. De waarde ervan zit hem in het leren creatief te denken, problemen op te lossen en het oefenen met andere 21st Century Skills. Zo kun je door open ontwerpopdrachten te geven leerlingen aan de slag laten gaan met het ontwikkelen van deze skills. Zo past de Design Thinking methode heel goed bij programmeeronderwijs.

De afgelopen periode heb ik veel workshops mogen geven die precies hier over gingen. Ik heb hiervoor gebruik gemaakt van de micro:bit, een eenvoudig te programmeren microcomputer. Tijdens deze workshop kregen de deelnemers een korte introductie waarbij sommigen voor het eerst kennismaakten met de micro:bit. Daarna schakelden we over naar de ontwerpopdracht: een open opdracht waarbij de deelnemers voor elkaar het ideale huisdier mochten ontwerpen! Het leuke is dat deze manier van werken heel goed past bij zowel het basisonderwijs als het hoger onderwijs. 

Aan de slag met de micro:bit

Enthousiaste leraren van FPO-Rijnmond bouwen hun eerste prototype

Begin klein, maar denk groot!

Ik kan me goed voorstellen dat het spannend is om aan de slag te gaan met programmeeronderwijs op het moment dat je hier nog weinig ervaring mee hebt. Begin daarom klein, met bijvoorbeeld een of twee lessen van Code.org. Maar denk ook vast na over de manier waarop je leerlingen hun nieuwe programmeerskills kunt laten inzetten om écht iets voor elkaar te ontwerpen. Heb je hier hulp bij nodig? Of heb je interesse om zelf een workshop te volgen, neem dan contact met me op!


◀ Terug naar thema overzicht

Hallo ik ben Erik Woning. Heb je vragen over dit artikel? Neem dan contact met mij op.

Foto medewerker

Erik Woning

Consultant Innovatie