Meer drones in de klas: een kleine handreiking

Dit is een gastblog van gamification-expert en docent Sem van Geffen. Drones zijn meer dan speelgoed of snel inzetbare gadgets voor in het onderwijs. Je kunt er allerlei vakinhoud en 21st Century Skills aan koppelen. In deze blog doen we een aantal suggesties voor vo-docenten.

 

Leuk, zo`n drone! Voor slechts 15 euro heb je er eentje uit China, waarmee je kunt leren vliegen. Al een paar jaar is het populair speelgoed rond kersttijd. Maar een drone is meer dan een stuk opgevoerd speelgoed. Er zit techniek achter, die in eerste instantie simpel kan worden uitgelegd, maar ook uitdagend kan zijn als je er dieper induikt. Ook kun je er activerende opdrachten aan koppelen voor leerlingen.

Drone Race

Gamification-expert en ontwikkelaar Sem van Geffen geeft in deze blog een aantal voorbeelden. Hij organiseerde begin 2017 een Drone Race op het Jeroen Bosch College in ’s-Hertogenbosch, waar Havo 2 leerlingen aan hebben meegewerkt.

Vak Techniek en Natuurkunde

Hoe een drone in elkaar zit en hoe de onderdelen werken om een drone te laten vliegen past qua leerinhoud heel mooi bij Techniek en Natuurkunde. Docenten die werken met leerdoelen vanuit STE(A)M zullen dit ook herkennen. Leerlingen wil je vooral actief aan de slag krijgen. Het bouwen van een drone uit losse onderdelen is dan een leuke opdracht. Een bestaande drone modificeren kan ook. In dat geval laat je een drone uit elkaar halen om bepaalde onderdelen te vervangen: de motors, het frame. Maar je kunt er ook een camera aan toevoegen. Een competitie in de klas voor het beste ontwerp en de beste vlieger motiveert leerlingen nog meer.

Vak Onderzoek & Ontwerpen

Technasiumscholen kunnen aan de gang met de Drone Cup Finals. In deze landelijke drone race competitie tussen vo-scholen staan het ontwerpen van raceobstakels en het modificeren van drones centraal als ontwerpopdrachten. Leerlingen werken tijdens O&O in teams aan een ontwerp, waarbij eerst een prototype obstakel wordt gemaakt. Na een tussenpresentatie worden obstakels gekozen om in het groot na te bouwen. Creatief denken en samenwerken worden getraind. De obstakels worden gebruikt voor de competitie in 2018. Tegelijkertijd wordt het aanpassen van mini-drones onderzocht. Deze mini-drones kunnen sneller, wendbaarder en geschikt voor FPV (first person view) gemaakt worden. Ook deze mini-drones doen mee in de competitie. Elke school kan meerdere raceteams inschrijven.

Andere vakken

Uiteraard zijn er nog veel meer voorbeelden te bedenken. Zo kunnen drones als onderwerp dienen om wiskundige problemen op te lossen, kan er over drones gefilosofeerd worden (en met name de keerzijde van kunstmatige intelligentie die steeds meer in drones komt te zitten) en kun je leerlingen opdracht geven om een eigen drone race op school te organiseren. Dan komen er dan opeens ook leerdoelen uit andere vakken om de hoek kijken: Economie (een begroting opstellen), Nederlands (schriftelijke communicatie in de vorm van posters, uitnodigingen etc.). Scholen die graag vakoverstijgend en/of projectmatig willen werken zal dit idee vast wel aanspreken.

Leerlingen werken aan obstakels voor de drone race (foto: Sem van Geffen)

Drone Cup Finals

Reguliere vo-scholen kunnen zich in mei nog inschrijven voor de Drone Cup Finals. Voor Technasium scholen wordt de Drone Cup Finals een goedgekeurd project, dat vanaf de tweede periode in het schooljaar 2017-2018 uitgevoerd kan worden met tweedejaars leerlingen. Voor meer info kun je contact opnemen met Sem van Geffen.

23 mei 2017 Themasessie: Lesgeven op hoog niveau, met drones in het vo!

Lijkt het je leuk om zelf een keer aan de slag te gaan met drones? Kom dan op dinsdag 23 mei 2017 naar de themasessie ‘Lesgeven op hoog niveau, met drones in het vo!’.

Klik hier voor meer informatie en aanmelden.

Foto kop: Smartdrones.com

Hallo ik ben Erik Woning. Heb je vragen over dit artikel? Neem dan contact met mij op.

Foto medewerker

Erik Woning

Consultant Innovatie