Programmeren kun je leren!

Ook dit schooljaar staat het thema ‘leren programmeren’ op de agenda van veel onderwijsvernieuwers. Want steeds meer mensen raken ervan overtuigd dat je door aandacht te besteden aan het leren om een computerprogramma te maken, je leerlingen helpt hun weg te vinden in de sterk gedigitaliseerde maatschappij. Maar hoe doe je dat dan precies? Wiard Vasen, techniekdocent aan het Da Vinci College in Purmerend heeft hier wel wat ideeën voor!

Naar aanleiding van een themasessie die Lab to Learn heeft gegeven over leren programmeren raakte Wiard nog enthousiaster om hiermee aan de slag te gaan. Tijdens deze sessie hebben we niet alleen aandacht gegeven aan leren programmeren met online en digitale tools zoals robots en games, maar ook aan het unplugged programmeren. Ofwel, hoe kun je de denkwijze die je nodig hebt om te programmeren oefenen zonder hiervoor een computer te gebruiken? Een van de activiteiten die we hiervoor hebben gedaan was het programmeren van de Onno-Bot. Collega Onno Sidler werd door de deelnemers als robot door een doolhof geleid en moest onderweg allerlei opdrachten uitvoeren.

De Onno-Bot in actie!

Maar unplugged programmeren kan ook op hele andere manieren ingevuld worden. Wiard ging hiermee aan de slag in zijn technieklessen: “Tijdens mijn technieklessen aan de eerste klas kreeg ik het idee om de leerlingen iPads en iPhones te laten maken van triplex. Ik wilde hen laten werken met de figuurzaag aan een opdracht die aansloot bij hun dagelijkse belevingswereld.” En dat dit het geval was heeft Wiard gemerkt! “De leerlingen gingen zonder verdere vragen enthousiast aan het werk. Slechts enkelen hadden een beetje aanmoediging nodig om bijvoorbeeld op het idee te komen de icoontjes van apps uit te zagen en op het mooi afgewerkte houten telefoontje of tablet te plakken.”

Wat de leerlingen aansprak aan de opdracht is wat zichtbaar werd in het resultaat, vertelt Wiard: “De zachte vormgeving van het apparaat en de helderheid van de apps waarmee zij de functionaliteit op een persoonlijke manier hadden afgebeeld. De zorgvuldigheid waarmee zij hun geliefde apparaat uitbeeldden liet zien hoe dicht de telefoon of tablet aansluit bij het persoonlijk leven van de kinderen.”

Foto: Ⓒ TechScience Da Vinci, 2017

De houten telefoons en tablets kwamen tot leven door het toevoegen van led-lampjes en versieringen. Deze manier van werken biedt veel potentie om het thema programmeren verder op de kaart te zetten binnen de school. Van het eenvoudig ontwerpen van apps voor de telefoons met bijvoorbeeld de POP-app (Prototype on Paper) tot het ontwerpen van prototypes van nieuwe producten met Design Thinking-methodes. En koppel je er vervolgens een micro:bit aan, dan kan je zelfgemaakte telefoon opeens ontzettend veel!

Wil je daar meer over weten? Kom dan op woensdag 20 september naar onze themasessie ‘Leren programmeren met de micro:bit’.


◀ Terug naar thema overzicht

Hallo ik ben Erik Woning. Heb je vragen over dit artikel? Neem dan contact met mij op.

Foto medewerker

Erik Woning

Consultant Innovatie