Robotisering en Mediawijsheid

De robotisering van onze maatschappij bevindt zich in een stroomversnelling. Deze ontwikkeling is van invloed op ons onderwijs, waarbij leerlingen worden opgeleid voor een nog onbekende toekomst.

Het Nationaal Mediawijsheid Congres dat op 23 maart plaatsvond, stond dan ook in het teken van “Robots &  Brains: van Mediawijsheid naar Media Empowerment”.  Centrale vragen op dit congres:  Zijn robots de nieuwe mobieltjes?  En wat betekent dat voor leren en voor mediawijsheid?

Effect van sociale media op het brein

Tijdens de plenaire opening van dit congres, georganiseerd door De Nationale Academie voor Media en Maatschappij, sprak neurowetenschapper Erik Schoppen in zijn keynote op zeer boeiende wijze over het effect van sociale media op het brein. Hij stelde dat we nu meer informatie tot ons krijgen dan we ooit nog zullen kunnen verwerken. Het brein wordt dan ook constant geprikkeld. Met name het emotionele brein wordt gestimuleerd door sociale media. Elk berichtje dat je krijgt op je mobiel is vergelijkbaar met een dopamine shot.  50% van de jongeren zegt inmiddels verslaafd te zijn. Jongeren checken gemiddeld 86 keer per dag hun mobiel voor updates. Dat is bijna elk kwartier!

Over een aantal jaar verwacht Erik Schoppen dat we allemaal een implantaat hebben in plaats van een mobiele telefoon. Als je je nu al zorgen maakt over je privacy, is het een interessante gedachte om eens te bedenken wat er zal gebeuren als je brein, voorzien van een implantaat, gehackt wordt. Erik eindigde de sessie met een oproep om ook eens uit de achtbaan van sociale media te stappen, op tijd te reflecteren en bewust een keuze te maken voor momenten van Social Media gebruik.

Leerrobot en Braincopter

Fontys Hogeschool toonde de Leerrobot Charlie. Charlie is een robot die gebruikt kan worden in het onderwijs en brengt daarmee de robotisering binnen de school. Een robot als deze  kan volgens de ontwikkelaars worden gebuikt bij het gepersonaliseerd leren: de robot inzetten als leermiddel om in interactie met een leerling samen te leren. Ook kan de robot worden gebruikt om leerlingen te leren programmeren, op alle niveaus van het onderwijs.

Surfnet toonde een demo van de Braincopter, een apparaat waarmee je een drone met je eigen gedachten kunt besturen.  In onderstaande video zie je hoe dit fenomeen werkt.

Positive Young Media Award

Tot slot werd de Positive Young Media Award uitgereikt. De prijs viel dit jaar in handen van de cast van Spijt, de musical. Na de plenaire sessie konden de ongeveer 500 deelnemers een gevarieerd aanbod aan workshops volgen.  Na afloop van deze prima georganiseerde dag  is de conclusie dat op de vraag: “Zijn robots de nieuwe mobieltjes?”  geen eenduidig antwoord te geven valt.  Hoewel de genoemde voorbeelden, vaak door hoge kosten, of te beperkte meerwaarde, nog niet massaal worden toegepast in het onderwijs, is het zeker interessant om deze trends te volgen en steeds te blijven onderzoeken hoe nieuwe technologieën mogelijk in de toekomst een toegevoegde waarde voor het onderwijs kunnen zijn.

Lab to Learn biedt op diverse manieren praktische handvatten om op bewuste, kritische en actieve wijze gebruik van nieuwe technologie binnen het onderwijs te stimuleren.  Zo organiseren we bijvoorbeeld op 20 april aanstaande een themasessie “Programmeren kun je leren”.  Interesse om deel te nemen? Klik hier voor meer informatie.

Heb je vragen over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Adresgegevens

Ecustraat 9a

4879 NP, Etten-Leur

Nederland

Routebeschrijving

Contactgegevens

Postbus 348

4870 AH, Etten-Leur

088 - 489 6700 info@IT-Workz.nl